Minuman Kultur Tak Sesuai Untuk Kanak-kanak? Ini sebabnya

TOLONG ALERT PARA IBU ❗❗

sebelum ni memang ada baca statement yang minuman kultur ni tak baik tapi buat tak endah sebab lebih ramai yang cakap bagus. kira buat stok terus dekat rumah.
harini, jadi pada anak sendiri. selepas minum dalam kul 10pagi macam tu, dalam jam pukul 2 dia start muntah. dekat rumah 6kali dia muntah. lepastu perasan suara dia jadi macam serak. ok lagi, bagi ubat sebab takut dia nak demam. check tarikh luput yang dia minum ok jur. kali ke5 muntah dia macam tak lepas nak bernafas dan dia cakap "ibu letihh". saya terus cancel semua aktiviti niaga bawak dia pergi kecemasan.

masa dekat kecemasan, dia muntah 3kali. bawa masuk jumpa doktor, doktor macam tak percaya dia sakit. yup memang tak nampak sakit, siap nyanyi lagi kot. masa ni hati tak berapa resah lagi, doktor tanya ada bagi pape? cakap takde harini just susu dan air fernleaf budak tu. lepastu, cakap nak xray. 

Tahu jur keputusan xray, aku menyesal nak mati bila dengar doktor cakap susu kultur tu penyebab. penyebab anak aku jadi bengkak saluran suara dan halang penafasan dia. doktor cakap, kalau lambat sikit memang cari nahas la, boleh jadi pecah sound suara. aku macam terkejut, sebab cepat sangat tindakbalas, nampak macam ok jur, tuan punya badan aktif tapi betulan dalam kita tak nampak 😭 

Patutlah, aku perasan suara jadi serak dan dia cakap dia letih tu nampak macam lelah. dan doktor tu cakap "memang air tu tak disyorkan sangat untuk kanak kanak" doktor syorkan masuk wad tapi susah sebab aby dia kerja jauh. jadi aku decide balik dulu. tengok keadaan, semoga tiada apa apa yang lebih serius. aku rasa bersalah sebagai ibu, sebab aku yang beli. sorry sayang, semoga cepat sembuh 😭 para ibu semua hati hati 😣

Kredit: NrFarraaina Pasli

P/s : Air ni tak salah tapi jangan bagi lebih sebotol dalam masa 1hari. Kemudian jgn bgi time perot anak kosong. Nak lagi baik elak je la.

Comments